maandag 29 mei 2017

Neemt u weleens een bomenbad?

Groen is goed voor je. Om maar even een open deur in te trappen. Hoe waar dat is merk ik nu zelf. Ik zie vanaf mijn plek op kantoor vanuit mijn ooghoeken de bedrijfstuin. En wat zou ik daar op dit moment graag vertoeven! Niet omdat ik nou een hekel heb aan mijn werk, helemaal niet, maar de frisse groene kleuren van de tuin roepen als het ware: kom je lekker buiten spelen? Of lezen. Of thee drinken. Of chocola eten. Of een sok breien, of wat er dan ook maar in je opkomt.
En we weten het allemaal. Er is behoorlijk wat onderzoek verricht naar de relatie mens en groen. Keer op keer blijkt hieruit dat mensen zich beter voelen in een groene omgeving, dat men dan minder vaak ziek is en er vrolijker van wordt. De Japanners hebben zelfs iets dat ‘forest bathing’ wordt genoemd. Nou ja, ze noemen het zelf shinrin-yoku, maar dat klinkt niet zo groen...
Letterlijk betekent het een bomenbad. Tijd doorbrengen in het groen en tussen de bomen wordt door de overheid als therapie gepromoot. Hoe wijs is dat? Het schijnt zo te zijn dat bomen bepaalde stofjes uitstoten waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het bloeddrukverlagend werkt, het immuunsysteem een boost geeft en gevoelens van welzijn teweegbrengen.
Een bomenbad is makkelijk: gewoon de nabijheid van bomen en groen opzoeken. Zitten of wandelen, het maakt niet uit, het punt is om te relaxen en niets te realiseren. Geen bos bij de hand? In een park werkt het ook en, u voelt hem al aankomen, ook toepasbaar in de achtertuin! Of de voortuin, daar doen wij niet moeilijk over. Dus ga in de lunchpauze net als ik lekker naar buiten. Zoek een mooie boom uit of de haag van de buren en laat het welzijn toe.
Ik ga het gelijk uittesten, tot ziens in de natuur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten